B®ezsnew's SITE 2006.
Bejelentkezs s regisztrci
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Pontos id:
 
Hofinak
 
Hrek
 
Szavazsok
 
KpTr
 
Ltogatink
Induls: 2006-09-24
 
Politika
Politika : Gyurcsny-blog » Egy hrrl

Gyurcsny-blog » Egy hrrl

B®ezsnew  2006.09.28. 11:31

Olvasom egyik gazdasgi napilapunk cmoldaln, hogy a budapesti tzsdn 3-4 %-os esst hozna a Fidesz gyzelme. A politika termszetesen elssorban nem a tke- s pnzpiacok kedvez tletnek megszerzsrl szl. Igen nagy baj volna, ha egy kormnynak az lenne a f szempontja, hogy a lpseihez mit szlnak a bankok, a hitelezk, vagy a rszvnytulajdonosok. De igen nagy baj lenne akkor is, ha brki azt hinn, lehet tartsan olyan politikt csinlni, amely nincsen tekintettel a befektetsek, a beruhzsok szempontjaira. A mi gondjainkat, bajainkat az elmlt vekben nem kis rszben az okozta, hogy nem talltuk meg a helyes arnyt a munka s a tke, a fogyaszts s a beruhzs, a rvid s a hosszabb tv szempontok kztt. s nem tudtunk ellenllni a ksrtsnek, hogy a rvid tv megoldsokra, a rvid tv elnykre ptsk a politiknk elfogadhatnl nagyobb hnyadt. Mindenesetre most ppen azok, akiknek a vlemnyre a Fidesz az elmlt hetekben, hnapokban a kritikjt ptette, hogy tudniillik mit szlnak mindahhoz ami Magyarorszgon trtnik, az elemzk, befektetk, bankok, nos, most ppen ezek mondjk azt, ha a Fidesz gyzne, akkor a befektetk hangulatt, a jvre vonatkoz vrakozsait jelz indexek cskkennnek. Nyilvn ez nem zavarja ellenfeleinket.....

Gyurcsny-blog » Egy hrrl
Ltrehozta: Gyurcsny Ferenc

Olvasom egyik gazdasgi napilapunk cmoldaln, hogy a budapesti tzsdn 3-4 %-os esst hozna a Fidesz gyzelme. A politika termszetesen elssorban nem a tke- s pnzpiacok kedvez tletnek megszerzsrl szl. Igen nagy baj volna, ha egy kormnynak az lenne a f szempontja, hogy a lpseihez mit szlnak a bankok, a hitelezk, vagy a rszvnytulajdonosok. De igen nagy baj lenne akkor is, ha brki azt hinn, lehet tartsan olyan politikt csinlni, amely nincsen tekintettel a befektetsek, a beruhzsok szempontjaira.

A mi gondjainkat, bajainkat az elmlt vekben nem kis rszben az okozta, hogy nem talltuk meg a helyes arnyt a munka s a tke, a fogyaszts s a beruhzs, a rvid s a hosszabb tv szempontok kztt. s nem tudtunk ellenllni a ksrtsnek, hogy a rvid tv megoldsokra, a rvid tv elnykre ptsk a politiknk elfogadhatnl nagyobb hnyadt. Mindenesetre most ppen azok, akiknek a vlemnyre a Fidesz az elmlt hetekben, hnapokban a kritikjt ptette, hogy tudniillik mit szlnak mindahhoz ami Magyarorszgon trtnik, az elemzk, befektetk, bankok, nos, most ppen ezek mondjk azt, ha a Fidesz gyzne, akkor a befektetk hangulatt, a jvre vonatkoz vrakozsait jelz indexek cskkennnek. Nyilvn ez nem zavarja ellenfeleinket.

Mint ahogy rvid tvon egyetlen egy ellentmonds sem zavarta ket, egyszerre kvetelnek radiklisabb s nagyobb kiadscskkenst, de kvetelnek ugyanakkor tbb pnzt az egszsggynek, az iskolknak, a nyugdjasoknak. Kritikval illetik, ha a kormny le kvnja pteni a brokrcit, de ezzel szinte egy idben sajttjkoztat tartanak, hogy soha ennyi ember nem dolgozott a kormnyban. Nem zavarja a legnagyobb ellenzki prtot, ha vlsgot kilt a nvekv llamadssg miatt, majd pedig elutast kritikval fogadja a kiadsokat cskkent kltsgvetsi kiigaztst. Mindent s mindennek az ellenkezjt is kpviseli a legnagyobb ellenzki prt, kptelen eldnteni, hogy mi is a gazdasgpolitikja.

Azt lltjk ugyan, hogy van, van alternatv konvergencia program, amelyrl egy dolgot tudunk, hogy cskkentenk az adkat, de ht ez eddig nem program, ez tletels, Az sem program, hogy majd sszehvunk egy kerekasztalt, s beszlgetnk rla. Ht most meg tudom mondani, hogy ltalban mindenki adcskkentst fog krni. Hetek ta vrjuk, hogy bemutassk, hogy mi is lenne az j Szchenyi tervben. Meg is grtk, szemembe mondtk, hogy elkldik ezt a programot. Ht, ahogy ms sem, gy nem kaptuk meg mi sem, konkrt szmokkal, elemzssel. Szemfnyveszts zajlik itt. Szemfnyveszts, bizony.

Mindenesetre mi kt lpsen tl vagyunk. A rvid tv kiigazts programjn s egy hosszabb tv konvergencia programon – ez utbbit Brsszel s a piacok is kedvezen fogadtk. Nem emlkszem r hogy brki is elnzst krt volna azok kzl, akik 3-4 hete mg azzal szaladtk krbe a magyar mdit, hogy Brsszel nem fogja elfogadni a programot. Taln mg szurkoltak is neki. rdekes mdon nem volt ilyen tartzkod akkor a legnagyobb ellenzki prt alelnke, amikor tegnap egy hamistvnyra alapozott sajthrre reaglt gyorsan, hogy jn majd a harmadik megszort csomag.

Egszen elkpeszt, hogy egybknt nagy tekintly jsgokhoz valaki egy bortkban eljuttat kt-hrom oldalt, ezrt az jsgok els oldalon kzlik, mint hiteles hrt a nyilvnval hazugsgot, mg csak meg sem ksrelve ellenrizni, hogy vajon ezek hiteles forrsbl szrmaznak-e. A megjelenst kveten pr rval a Fidesz elnke mr ki is ll kgyt s bkt kiablva...

De ht tegyk a dolgunkat, kormnyls van ma. A sr napok utn jra n vittem Tamst az iskolba. Anna kzben edztrban van, a nagyok meg teszik a dolgukat. Anita beilleszkedett a rendbe, mintha mindig itt tanult volna. Belakta a szobjt s mr minden olyan termszetes, legalbbis otthon. Az j, hogy legalbb otthon nyugalom van. Igazi, normlis, bks let. Sokat ksznhetek ennek a httrnek. 

Tegnap tbb jsgr krte a stbomat, hogy hozzuk nyilvnossgra a mjusban Balatonszdn elmondott els beszdemet. Mert kt beszd volt, valban, egy nyit s egy zr elads. Eddig csak a zr eladst ismerhette meg az, aki akarta. Most nyilvnossgra hozzuk a nyit beszdet. Azrt, mert nincs benne semmi titkolnival, azrt, mert minden sort vllalom. Tbb szempontbl persze meghaladta mr az id, hiszen akkor mg eltte voltunk a kormnyalaktsnak. De ebbl a beszdbl is kiolvashat, hogy hatrozott s felels reformpolitikt knltam az MSZP frakcijnak is. Most is ehhez tartom magam. me ht az els beszd, gy, ahogyan az nekem rendelkezsemre ll:

Szp j napot kvnok, szervusztok.

Elszr is el kell mondjam, hogy rendkvl hls vagyok nektek, hogy arnylag jl viselitek a megprbltatsokat. Na j, ht vrjatok, ha mgsem, akkor persze a ksznet az tlz. Pontosan tudom, hogy van egy-kt nagyon nehz mozzanata ennek a pr htnek. Pontosan. Tudom, hogy az elhzd trgyalsok okozta sokfajta bizonytalansg az ht nem knnyti a dolgotokat. Hogy mikzben azt halljtok, hogy formldik a kormnyprogram, ht ehhez kpest aki megszlal, legyen frakcivezet vagy legyek n, vagy brmelyiknk, ht elg ltalnossgokban beszlnk errl az gyrl. Kzben idnknt azt is ltjtok, hogy a koalcis prt egyik-msik vezetje mintha mr nem tudn trtztetni magt s meg elkezd beszlni. Ezzel egytt is ksznm szpen, hogy viselitek. Ma megprblunk azrt mlyebbre menni.

Aztn azt is ltom, hogy olyan dolgokat prblok veletek elfogadtatni, ami ht, ha vilgosan beszlnk, akkor egynileg, egzisztencilisan nem tl knny. Kezdve attl, hogy azt mondjuk, hogy rjtek be egy csipettel kevesebb jvedelemmel s kltsgtrtssel. Egszen odig, hogy a kisebb kormny, kisebb llam, hatkonyabb igazgats, kevesebb llamtitkr s j g tudja, minek az gretvel nem kormnyra kerl koalci ht valban kevesebb olyanfajta lehetsget tud teremteni, mint amit korbban teremtett. Vgig kell menni ezeken majd egyesvel. Termszetesen. Pontosan tudom, hogy itt emberi sorsok, egzisztencik is vannak s tudom, hogy persze az egsz nagy gy lelkest mindannyiunkat, de ebben a nagy gy szolglatban mindenki meg akarja tallni a maga elre menetelt.

Jv httl kezdem el, kezdjk el a szemlyi egyeztetseknek a legszlesebb krt azokkal is, akik ma viselnek ilyenfajta szerepet a kormnyban vagy a kormny krnykn, s azokkal is, akik a jvben fognak ilyeneket viselni. A kettnek van kzs metszete. Nagyjbl ez kt htig el fog tartani. Azt fogom keresni, hogy milyen mdon lehet minl tbbek szmra egyni, szemlyes bekapcsoldsra tbb lehetsget teremteni, ugyanakkor hogyan lehet megtartani mindazt, amit grtnk. Ennek elrebocstsval azt hiszem, a Jisten sem ment meg bennnket attl, hogy htfn dleltt koalcis megllapodst kssnk a Szabad Demokratk Szvetsgvel. Ma estre a kormnyprogramban egy-kt nem jelents, nem egy esetben csak fogalmazsi vita maradt fenn. Ezt ma este, holnap meg fogjuk mg oldani, s a koalci htfn megkthet.

Mirl szl a koalci politikai rtelemben? Nagyjbl arrl, hogy a Magyar Szocialista Prt vezetsvel, a rendszervltst kvet 16 v tapasztalatait is feldolgozva kiigaztjuk kzjogi rtelemben a rendszervlts rksgt, s ebben a kiigaztsban dnt helyen az ll, hogy a korbbinl intenzvebben prbljuk meg sszekapcsolni az egyni, kzssgi szabadsgot az ahhoz tartoz felelssggel. Egy igazi polgrosodsi s modernizcis program, ha gy tetszik: berendezzk a rendszervlts-alkotta kereteket. Ez viszont nyilvnvalan egy sor vltozssal, mi azt mondjuk, hogy egy j reformkorszakkal jr. Ezt akkor is meg kellene tenni, hogyha egybknt az llamhztarts egyenslyi problmi nem kvetelnnek azonnali beavatkozst. Ez ettl fggetlen. Nagyon, az els kihvs az egsz koalcinak, hogy megrtik s elhiszik-e elegenden sokan, hogy attl, hogy az els idszaknak az egyik legmarknsabb intzkedssorozata a kltsgvetsi kiigazts lesz, ettl mg a koalci politikja nem a kiigazts politikja. A koalci politikja szles s tfog reformoknak a politikja, amirl ma majd mr beszlni fogunk vgre. s ugyanakkor ebbe a politikba egy fontos elem, de mg csak nem is dominns elem, hogy viszonylag gyorsan helyrelltjuk az llamhztarts kls s bels egyenslyt.

J lenne, hogyha sikerlne megteremteni azt a kzs hitet is, hogy amirl szl ez a politika, az valban egy j reformkor, az egyni szabadsg s a hozz tartoz felelssg kiteljestse, modernizci s polgrosods. Mindez egy baloldali programba gyazva. Ehhez intzkedsek sorozatra van szksg. Na, most ahhoz, hogy ezt meg tudjuk tenni, s hogy hiteles legyen, mert hogy a reformok azok nha a status quo megvltoztatst jelentik, ahhoz kell egy sor esetben, hogy amikor vissza fognak krdezni, s nem kevesen, hanem sokan fognak visszakrdezni, hogy s ti mit csinltok? s ti egybknt elvllaljtok-e a magatokt politikusok? Akkor azt lehessen mondani, hogy igen. Mi voltunk a legelsk, a politikn kezdtk ezt a folyamatot. A sajt magunk let- s munkakrlmnyein szigortottunk legelszr. Igen, nem lehet ennl tbbet mr szigortani. Igen, pldul kltsgcskkentssel kezdtnk. s gy kezdtnk kltsgcskkentssel, hogy az rnk is hat. Ezrt szimbolikus hatsa van annak, hogy mikzben a kzalkalmazotti, kztisztviseli vilgban az tlagjvedelmek azok kt-kt s fl vig nem nagyon fognak nni – nominlisan sem, nem relrtkben – akzben azt lehessen mondani, hogy mi, politikusok, akik gy dntttnk, mi ennl mg szigorbbak voltunk magunkhoz, mi pr szzalkkal mg cskkentettk is a magunkt. Termszetesen ez a logika mgtte, nem az, hogy ez egy fl napig hr. Ugyan krem utna tudom, hogy rdektelen nmagban. Hanem az, hogy azt lehessen mondani majd mindenkinek, akinek a szembe kell majd nzni kzalkalmazottak s kztisztviselk tzezreinek, hogy magunkon kezdtk. Igen, kevesebb minisztriumot, kevesebb intzmnyt, kevesebb llamtitkrsgot csinlunk. s ha mi meg mertk tenni s meg tudtuk tenni, akkor van hozz jogunk s ltalapunk.

Amit csinlunk, az, amit javaslunk csinlni, annak a kvetkez nagy terletei vannak. Az els ugye, amirl azt mondjuk, hogy az llamreform kt nagy terlettel, szles rtelemben vett igazgats s politikai kpviseleti rendszernek az talaktsval, msodsorban pedig a kzszolgltatsok, intzmnyi finanszrozsi rendszernek az talaktsval. A kzigazgatssal kapcsolatosan egy viszonylag szlesebb konzultci legalbb volt megyei kzgylsvezetkkel, egy pr nagyvrosi polgrmesterrel. Ezek azok a terletek, amelyek ktharmados dntst ignyelnek. A f irnyban lassan-lassan legalbb a koalcin bell megllapods lesz, nem lltom, hogy minden terleten.

Melyek a f krdsek? Menjnk gyorsan darabra. Vlasztsi gyekben kisebb teleplsi nkormnyzati kpviseltestletek, mr gy, hogy ez figyelembe vehet legyen a mostani szi nkormnyzati vlasztsnl. Ez ktharmados trvny. s feles trvnyben pedig korltozottabb tiszteletdj s kltsgtrts. Ezzel egy idben kisebb parlament, ez 300 f alatti parlamentet jelent. A mi llspont szerint egyforduls vlasztssal, 149 egyni s 149 orszgos listn megszerezhet hellyel. Az SZDSZ nem pont ezt gondolja – muszj hozztennem. Azt gondoljuk, hogy ehhez kapcsoldan a kpviselk jogllst szablyoz trvnyt mdostani kell, kiterjedtebb gazdasgi sszefrhetetlensgi szablyokat megllaptva, pldul 2010-tl az egytt l csaldtagra is kiterjesztve a gazdasgi sszefrhetetlensg bizonyos eseteit. Pldul kzalaptvnyokban, khtkban viselt tisztsgrt az ellenszolgltats tilalmnak, a tiszteletdj fizets tilalmnak a megllaptsa. ltalban is treksznk arra, hogy mindazok a krdsek, amelyekben ma akr lehet is lelkiismeret furdalsunk, hogy milyen szles krben, milyen kltsgtrtsek vannak, hogy a kltsgtrts akkor is jr, amikor valban kltsg nem merl fel. Hogy azok, akik tbbes tisztsget viselnek, mert otthon kpviselk, polgrmesterek, kzgylsi elnkk s orszggylsi kpviselk, mind a kt helyrl kapnak klnbz elltsokat, helyenknt ugyanazrt a jogcmrt kapnak tbbszrs elltst, hogy ezeket kezdjk el a rendszerbl kipucolni. Ersebb legyen az az erklcsi talapzat, amin ht az rvelsnket megtehetjk. Tudom, hogy ezek nem knnyek. Egy percig nem gondolom, hogy ezek knnyek, s rtem, hogy ebben nem egyszer emberileg kompromisszumot ktni.

Ami az igazgats msik rszt illeti: van abban kzs szndk, hogy ersdjn a kistrsgi integrci. Hogy az nkntes kistrsgi trsulsokat vltsa fel a kistrsgi egyttmkdsnek az a szablyozsa, amelyben – kicsit most vagylagosan fogalmazok – vagy a trvny ereje knyszerti ki az egyttmkdst, vagy – mi egybknt inkbb ez utbbiban hisznk – a trsashzi trvny szablyozshoz hasonlan egy messze minstett tbbsg elhatrozhassa a kistrsgi mkdst, s a pici kisebbsg ezt ne tudja megakadlyozni. Azaz egyhang dnts helyett egy magas minstett tbbsggel a kistrsgi egyttmkds ltrehozhat legyen. Itt nem a trvnyhoz hatalom knyszerti ki a kistrsgi egyttmkdst, hanem a kistrsgbe tartoz teleplsek tlnyom tbbsge knyszerti ki. Az a szndk, hogy sokfajta technikval azt a folyamatot tmogassuk, amikor is a teleplseknek br megmarad az nkormnyzshoz val joga, de ez nem felttlenl jr egytt nll hivatali mkds fenntartsval, nll intzmnyek fenntartsval, hanem kzs intzmnyeket s kzs hivatalokat, kzs krjegyzsget tartanak fenn, a klnbz hatsgi funkcikat – lsd ptsgyi hatsgi funkcikat – integrltan ltjk el. Azaz az nkormnyzshoz, a teleplsek nkormnyzshoz val jognak csorbtatlanul hagysa, ugyanakkor az nkormnyzs mgtt lv igazgatsi s kzszolgltatsi funkcik, s hozz tartoz intzmnyek integrlsa.

Az a szndk, hogy ha lehetsges, akkor idn, 2006 szn utoljra vlasszunk megyei nkormnyzatokat, s 2009-tl a megyk egyttmkdsvel s kzponti llami funkcik dekoncentrlsval s decentralizcijval jjjenek ltre a vlasztott regionlis nkormnyzatok. 2009-ben elszr 3 vre regionlis nkormnyzatokat vlasszunk. Azrt hrom vre, mert akkor az 2009-tl ’12-ig tart idszak. Teleplsi nkormnyzatokat vlasszunk most 2006-ban hat vre, gy 2012-ben rne ssze a kt dolog, s vgre ppen flidben lennnek a helyi nkormnyzati vlasztsok a parlamenti vlasztsokhoz kpest. Ez persze felveti a regionalizmusnak az gyt. Mi azt javasoljuk, hogy br nem tkletes a mai regionlis feloszts, de maradjon az a regionlis rendszer, amelyet, amely statisztikai tervezsi egysgknt ltrejtt. Pest megye gyrrgiknt, nll rgiknt jelenjen meg, Budapest pedig egyik bizonyos szempontbl nll telepls termszetesen, amelyre egybknt az nkormnyzati trvnybl kivett s talaktott szablyokkal nll Budapest-trvnyt is alkotnnk. Fejlesztsi szempontbl pedig rgiknt, nll rgiknt is viselkedik. Ma reggeli konzultcik alapjn ugyanakkor gy ltom, hogy ebben van mg mit megbeszlni Demszky Gborral. Tegnap mg azt hittk, hogy rendben vagyunk, ma reggel nem biztos, hogy mg mindig gy ltjuk.

Ami a kormnyt illeti – hogyha mr ebben a fertlyban vagyok – egy plusz 11 minisztriumot hoznnk ltre. Az egy az a kancellria, a 11 pedig gy ll ssze – ezt holnap kvnnnk nyilvnosan bejelenteni – hogy a kt trca nlkli miniszteri poszt megsznik, illetve az informatika beolvad a gazdasgi minisztriumba, a kultra az oktatsba, a munka a szocilisba, ezzel tt vettnk el a 17-bl, gy mr megvan a 12. A mai Belgyminisztrium pedig talakulva marad egy minisztrium, amely nkormnyzati s terletfejlesztsi miniszter, az igazsggyhz pedig hozztartozik a rendvdelem. gy jnne ltre a 11 plusz egy. Hossz-hossz s a bonyolultsghoz kpest azt gondolom, hogy szerencssen nem a nyilvnossg eltt zajl vitk vgn a Szabad Demokratk Szvetsge vgl – mint tudjtok – a gazdasgi, a krnyezetvdelmi s az Egszsggyi minisztriumot kapta. Tiszta minisztriumok jnnek ltre. A maradk pedig a szocialista prt. Ebben taln mondanom sem kell, hogy komoly vita volt az oktatsi s mveldsi minisztriumon, az utols percig. rdemi vita volt, hogy krnyezetvdelmi minisztrium vagy ms minisztrium tartozzon-e hozzjuk. Messze nem volt olyan egyrtelm az Egszsggyi Minisztriummal kapcsolatos llspont sok vonatkozsban, mint ahogyan azt gondolni lehetett. Vgl azt gondolom, hogy j megllapodst ktttnk. n a megllapodsok megktsben, vagy megktsnek idszakban folyamatosan Hiller Istvnnal s Lendvai Ildikval konzultltam, hogy mit igen s mit nem. Ez a megllapods megktttnek tekinthet. k tegnap este ugyancsak szavazssal, sok ms mindent is szavazssal dntttek el. Szavazssal kijelltk, vagy megneveztk a miniszter-jellteket. Nekem egybknt van a jelltekrl vlemnyem, de ezt sok tekintetben nem tartom perdntnek. A ms gyekrl foly vitk eredmnyeknt is nem kvnom tovbb feszteni a hrt. Tudjtok, taln hallhatttok a hradsokban, hogy Kka Jnos, Persnyi Mikls s Molnr Lajos.

Ami a minisztrium, az egsz kzponti igazgatst illeti… Ami a kzponti igazgatst… Nekiindulok harmadszor is. Ami a kzponti igazgatst illeti, jelentsen talakul a minisztrium, jelentsen talakul a minisztriumok bels vilga s a kormnyzson, kormnyzaton bell elfoglalt helye s szerepe. Lnyegben 150-160 ves kzjogi hagyomnnyal prblunk meg szaktani, s megksreljk azt, hogy flvltjuk az gazati irnytst valami mssal. Ami a minisztriumok bels vilgt illeti, kezdjk onnan, hogy minden, ami a minisztriumok alapfunkcijnak elltshoz szksges, tmogat, kisegt httrfunkci, ezeket lnyegben elvesszk a minisztriumoktl, s ezeket a funkcikat standardizljuk azonos folyamatokba, szervezetekbe, kvetelmnyekbe fogjuk ket helyezni az informatiktl a szemlygyig. Ez nem azt jelenti, hogy mi vesszk fel az embereket a minisztriumukban, de egysges kormnyzati szemlyzeti politika van, kpzsi rendszer, teljestmnyrtkelsi rendszer van. Egysges informatikai platform van, egysges vagyongazdlkods van a minisztriumokban. Alapveten egysges szervezeti elvek alapjn lehet megszervezni a minisztriumokat. gy viselkednk, hogy a kormnynak vannak minisztriumai, nem pedig a minisztriumoknak vannak kormnya. Na, ilyesmi, igen. Olyan is van.

Ezzel lnyegben, janur 1-jig ezt nagyrszt megtesszk, tbb lpcsben. Ezzel nmagban a minisztriumok elvesztik ltszmaiknak nagyjbl, els krben vagy 30 szzalkt. Kett: a minisztriumok marad, marad funkciibl, funkciit kettvlasztjuk, kettt elvesznk tlk, a maradkot pedig kettvlasztjuk. Ami kettt tovbb elvesznk, arra majd kitrek. A miniszteri kabinetek politikai kabinetekk vlnak, a miniszteri kabineteknek a f funkcija mostantl kezdve a szakmapolitikai elemzs, stratgiai tervezs, koncepcialkots. Az ebben a stbban dolgozknak lnyegesen nagyobb a lojalitsi elvrsa s a kvetelmnyek nagyobb tere megfogalmazdik, mint az tlagos kztisztviselvel. Valsgos kompetencival s kapacitssal rendelkez stratgiai stbokat hozunk ltre a miniszterek krnyezetben. Itt szletik az meg, hogy mit kell csinlni, s amikor megszletik a dnts, az igazgatsban mr csak a kodifikci van. Mindaz, amit a 100 lpsben kiprbltunk – magunk kztt szlva – azt most intzmnyestjk.

Kett: a minisztereknek a felelssgt kiterjesztjk. A miniszterek nem egyszeren felgyelik a minisztriumok munkjt, amelyet egybknt a kzigazgatsi llamtitkr vezetett eddig, hanem a miniszterek vezetik a minisztriumokat, k a fnkk. Nincsen tovbb kt llamtitkr a minisztriumokban, nincs egy politikai meg egy kzigazgatsi llamtitkr. Minek is kellene? Eddig is sok volt. Egy darab helyettese van a miniszternek, tartalmilag ez miniszterhelyettes. Hogy mi a neve, ezen nmileg vacilllunk mg, de gy ltjuk, hogy miutn az ellenzk hajland a kormnyalaktshoz kapcsold ktharmadokat is megszavazni, ezrt az az egyszerbb, hogyha ezeket miniszterhelyetteseknek hvjuk. A miniszterhelyettes a miniszter teljes jogkr helyettese igazgatsi s politikai gyekben is, termszetesen. s miutn ezek a miniszter bizalmas helyettesei, mert hogy politikai helyettes is, ezrt sem vegyesek a minisztriumok. s n arra tippelek, hogy miutn megvannak a miniszterek, s utna lelk a miniszterekkel egyesvel beszlni, a miniszterhelyettesek tlnyom tbbsge alapveten politikai indttats, a frakcibl jv emberek. Tlnyom tbbsge – mondom – nem lltom, hogy nem lehet egy pr kivtel.

Melyik az a kett funkci, ami pedig tovbb kijn a minisztriumokbl? A legfontosabb taln, ami a kvetkez idszak nagy stratgiai krdse, hogy az igazgatsi jelleg kormnyzs mellett – mert akkor a hagyomnyos kormnyzs egy, az igazgatsi funkciit tartja meg – kt, ezzel prhuzamosan mkd kvzi kormny jn ltre. Mind a kettt okszeren a miniszterelnk vezeti. Az egyik funkcija a fejlesztsi kormnyzs. Valamennyi pnzt, ami fejlesztsre fordthat, azt kzpre tesznk s egyben, nem osztunk fl a minisztriumok kztt. Nincsenek fejlesztsi pnzek a minisztriumokban, egy kanyi fillr sem. Nem lehet kln kirni plyzatot, egyet se. Fejlesztsre a magyar kormny r ki plyzatot. Megalakul a Nemzeti Fejlesztsi Tancs, amelyben a legfontosabb gazatok kormnyzati kpviseli ott lnek. Ott l az t irnyt hatsg vezeti, akik egybknt a minisztereknek trsai, mert az irnyt hatsgok tetejn ugye miniszterek vannak, ma nem, ez elvlik ez a kt funkci egymssal. Ott lnek a rgik kpviseli is, termszetesen. Egyestnk hrom logikt a Nemzeti Fejlesztsi Tancsban. Az gazati logikt, ezt alapveten termszetesen a miniszterek s az irnyt hatsgok vezeti testestik meg, a terleti logikt a rgiknak a kpviseli, s mi pedig, akik a kormny tagjaiknt vagyunk bent, mi pedig megprblunk az egszbl egy orszgos optimalizcit csinlni. Ez a tancs, ez lnyegben, mint a kormny, hetente-kthetente l. E mgtt egy Nemzeti Fejlesztsi gynksg fog llni, ln nem politikussal. Azrt sem termszetesen, mert ez az vi ezermillird forint elkltse a legnagyobb hatalom ebben a kormnyzsi idszakban, ami az egyik legnagyobb hatalom. Tvol kell tartani attl, hogy ebbl a hatalombl kzvetlen, nem ellenrztt politikai hatalom szrmazzk. Egyszeren akarok ebben az gyben beszlni. Ennek az lre vilgot ltott, versenyszfrbl jv embert fogunk hozni, ami a Nemzeti Fejlesztsi gynksget jelenti.

Kln vesszk a minisztriumoknak a kvetkez funkcijt. Ltre fog jnni – nem biztos, hogy ez a vgleges neve – a mondjuk gy llami reformbizottsg. Ez az a testlet, amely az egsz llamszervezeti s llammkdsnek a reformjt folyamatosan elkszti koncepcionlja, sszehangolja. Nem rszeket reformlunk meg, s nem azon mlik, hogy a kormnyzs melyik terletn indulunk el reformokkal, hogy az ppen odatallt miniszter az egy reform vehemencival rendelkez miniszter vagy inkbb kicsikt lagymatagfajta, hanem eldntjk, hogy hol kell elre menni. Ezt az egszet egy kormnyzati koncepciba illesszk, s ahol elre kell menni, ott ahhoz megprblunk rtelmes szakmai-politikai mandtumot, mondanivalt teremteni. A miniszterek kabinetjei – most rnk oda vissza, amire azt mondtam, hogy politikai, szakmapolitikai kabinetek – ezzel a csapattal egytt dolgozva alaktjk ki, hogy merre mennek elre az egyes terleteken. gy trtnik meg minden valamennyi, minden tfog, nagy trvnyi szablyozsnak a koncepcionlis elksztse. Itt vonunk be nagyon sok kls szakrtelmet, itt kap a politika kvlrl, a szakma, a tudomny vilgbl sok impulzust. gy tud az megtrtnni, hogy mikzben a kormny lnyegben szinte kizrlag legalbb is a mi oldalunkon, taln majdnem kivtel nlkl a Magyar Szocialista Prt vezet politikusaibl fog llni, a fejlesztsi terleten s a – mondjuk gy – a reformbizottsg terletrl folyamatosan rkeznek azok a kls impulzusok, hogy a kormny ne zuhanjon nmaga igazsgaiba, s ne zuhanjon bele egyszer prtpolitikai rdekeinek rvnyestsbe.

Minden erfeszts arra irnyul – ugye az ennek a logikja – hogy egy egysges, horizontlisan is harmonizlt, integrlt funkcikat elltni kpes kormnyzs jjjn ltre. Kett: egyestsk azt a politikai befolyst, ami a prtpolitikbl szrmazhat csak. lltsuk ezt a reformkormnyzs szolglatba, integrljuk a kormnyba lnyegben a Magyar Szocialista Prt teljes spektrumt. Kett: hozzunk ehhez kpest kvlrl nagyon sokfajta egyb erforrst, mindazt a tudst, tapasztalatot, ami a piaci vilgban megteremtdtt, s ami a magyar tudomnyos vilgban ott van. Kzben fejlesztseknl, amely korbban nem ltezett intzmny, a terleti elvet azt mr az alapintzmny szintjn a Nemzeti Fejlesztsi Tancs szintjn illesszk hozz az gazati elvvel, s az egszet legynk kpesek optimalizlni. Mindekzben a kormny al tartoz szervek, szervezetek mindegyikt, lnyegben kivtel nlkl 2007 vgig regionlis alapon tszervezzk. Mindet. Ami megykben mg van, abbl regionlis lesz, azzal egytt, hogy a nem minden regionlis intzmnynek ugyanabban a vrosban lesz termszetesen a kzpontja. Azaz a rgi nagyvrosai ezeken az irnytsi, regionlis irnytsi feladatokon osztozni fognak. Hogy hol, mi fog trtnni, nyilvn konzultci eredmnyeknt is fog eldlni. sszessgben azzal szmolunk, hogy a kzponti igazgats ltszma a kvetkez msfl vben 20-25 szzalkkal cskkenni fog.

Ezen tlmenen, ami a legfontosabb lps taln, s ami 50 szzalkkal eldnthet: gykeresen t kvnjuk alaktani a kzalkalmazotti s kztisztviseli jogviszonyt. Azt az vszzados vdettsget, amelyet itt fenntartottunk, ezt rdemben kvnjuk megvltoztatni. Lnyegben mind a kt alappillren. Egyik oldalrl nem megvltoztatva a kzalkalmazotti, kztisztviseli elnevezst, de a r vonatkoz szablyokat csaknem azonoss kvnjuk tenni a Munka trvnyknyvi szablyozssal. Megteremteni pldul – csak hogy egy szimbolikus pldt mondjak – az alkalmatlansg miatt elbocsts lehetsgt, megteremtve a minsgi csernek a lehetsgt, s talaktva a teljes brszablyozs rendszert annak rdekben, hogy a nagyobb teljestmnyt, teht az egymstl eltr teljestmnyt egymstl eltr mdon lehessen megfizetni. Ez az, ami a magyar igazgatsi, kztisztviseli vilg teljestmnyelv talaktsnak alapvet felttele. Termszetesen ez az egyik legnehezebb s legsszetettebb, legtbb lehetsges konfliktussal jr krds. De nem lehet nem szrevenni, hogy egyik oldalon a magyar kzigazgats teljestmnyhinynak egyik legnagyobb okozja az, hogy mra teljesen rugalmatlan, alkalmazsi formv vlt, amelyben alig-alig jelenik meg a teljestmnyelv s az rdekeltsg. Mikzben gy tesznk, mint hogyha az alkalmaz az nkormnyzat vagy egy krhz lenne, az alkalmazs felttelnek mindegyikt a trvnyhozs hatrozza meg. Csak a brtblt hatrozza meg a trvnyhozs, meg hogy egybknt mit kell betartani az alkalmazsra vonatkoz szerzdsben. Az, amirl beszlnk, teht sszessgben valban egy meglehetsen jelents s tfog llammkdsi, igazgatsi, kzigazgatsi mdvlts, a nagyon lomha, szttagoltan mkd llamot megprblja nagyobb teljestmnyre sztklni. Ht nagyjbl ez az, ami a mondjuk szk krben az llamrl, meg kormnyrl. Nzek krbe: nagyjbl, ugye?

Ami a tbbi terletet illeti. A nagy reformok kzl termszetesen az egyik legizgalmasabb krds az egszsggynek a dolga. A koalcis trgyalsok sorn azt lttam, hogy ahhoz a btorsghoz kpest, ahogyan sokszor nyilatkozni szoktunk az egszsggy jvjrl, a rendszer mkdsrl meglv tudsunk ht idnknt mondjuk hinyosnak tekinthet. Ez mind a kt koalcis prtra igaz, a sokasgra, nem egy-egy emberre, a sokasgra. Egyetlen egy pldt hadd mondjak el. Abban a szerencsben volt rsznk itt egy prunknak, frakcivezet asszonynak pldul, meg a prtelnk rnak is, hogy egy httel ezeltt vgignztk, vgighallgathattuk a szlovk egszsgbiztosts reformjnak vezetjt, aki bemutatta, hogy mit csinltak s mirt csinltk, amit csinltak. Csak kt-hrom megjegyzst hadd tegyek. ’94-ben Szlovkiban mr hat egszsgbiztostsi alap volt. Nem egysges volt az alap. 2001-ben az ottani vlasztsok eltt egy vvel – nluk s 2002-ben volt a vlaszts, mint nlunk, csak ott sszel van, nlunk meg tavasszal – eldntttk, hogy akkor tbb biztosts egszsggyi rendszert csinlnak. Kidolgoztk a programjt. Amikor kormnyra kerltek, azonnal elkezdtk. Ehhez kpest kett v kellett a jogi szablyozs legszkebb feltteleinek elksztshez – ez mr 2004. s akkor kezddtt el, 2004-ben a tbb biztost piacra trtn beengedse. A legnehezebb az volt a koalcis trgyalsokon, hogy mindkt fl jl rtse, hogy az a krds sszessgben a legkisebb krds, hogyha biztostsalap az egszsggy, s valsgos szolgltatsok vannak, valsgos r- s rtkviszonyok vannak, valsgos szolgltati verseny van, valsgos piacfelgyelet van, s piacszablyozs van. Normk vannak s standardok vannak, gy a vgn a biztosts, amely trsadalombiztosts elv, teht nemzeti szolidaritskzssgre pl, hogy ez is verseng vagy nem verseng. Mert ha nem verseng, akkor is el kell ltni ugyanazokat a szablyozsi funkcikat. Nem az a nagy krds, hogy a vgn verseng biztosts lesz-e, hanem hogy egyltaln tud-e biztostsi alap lenni. Mert ha a verseng biztosts megint nem nmagban krds, hanem hogy milyen verseng, ha verseng. Mert ezer krds van. Ht ebben valban Kornai Jnostl a szlovk kollgkig sok mindenkit hvtunk segtsgl, hogy mind a kt oldal rtse, hogy a politikai leegyszersts egy ponton tl mr tbb, mint bn: hiba. Muszj rteni e mgtt. Nem lehet nagyvonalan beszlgetni ezekrl a nagy rendszerekrl. A nyugdjbiztosts reformja, ami egy sokkal knnyebb trtnet, 20 vvel ksbbi vromnyokra vonatkoz pnzbefizetsek trtnnek. Ht ez nem egy bonyolult dolog. Ezt az elz, illetve a Horn-kormny alatt msfl v alatt ksztettk el csak a jogi szablyozst, ngy-t trvnyt kellett ehhez hozni. Az egszsggyi reform az ugyanennyi trvny, csak sokkal bonyolultabb viszonyokat, s kzben mandulamttet kell csinlni, meg szletni fognak gyerekek s itt fogunk tovbbra is egy nagyon bonyolult s nem hatkony kapacitstmeggel, felvetdve az elltsi felelssg s sok minden msnak a problmjval.

Ezrt szletett a kormnykoalci kt prtja kztt az a megllapods, amely azt mondja, hogy meg kell csinlni mindent, ami a biztostselv egszsggyhz kell, s csak ebben megllapodni. s azt mondani, hogy ezzel nagyjbl vgezni kell 2007 vgig, s ekkortjt dnteni arrl, hogy a biztostsi rsze is verseng-e vagy nem verseng. A legindulatosabb vitk is ezen a terleten voltak – hozzteszem. Most itt tartunk. Azt mondom, hogy ideolgiai, politikai vitk helyett el kell kezdeni dolgozni. Ki fog derlni, hogy sok minden msnak ltszik, mint aminek mutatja magt. De azt tudom nektek mondani, hogy muszj lesz megtanulni mindegyiknknek az egszsggyi rendszert, mert tl nagy jelentsge van annak, amirl itt dnteni fogunk. Ez a dolog ez nem pr orvosnak a problmja, s nem pr kormnypolitikusnak a problmja. Azt mondanm, hogy a legnagyobb szabs s a legtfogbb kvetkezmny reform taln a rendszervlts ta, hogyha ehhez hozz fogunk nylni. Lnyegben igen, igen, nyugodtan mondhatom ezt. Intenzv s kemny s nagy munka fog kvetkezni. Ki kell ezt egszteni, ezt a munkt a nyugdjrendszer reformjval s/vagy korrekcijval – mindegy, hogyan hvjuk. 2012 krnykn a mai nyugdjrendszer fizetkpessge megrendlhet vltoztats nlkl. Nagyon sok problma fog felvetdni. Elkszteni ezeket a korrekcikat a kvetkez kormnyzati ciklusban kell, bevezetni a kvetkez elejn legksbb.

A szocilis ellt rendszer intzmnyrendszer reformjt rdemes elkezdeni. Itt nagyon tagolt, nagyon bonyolult, nagyon ellentmondsos, nem hatkony rendszereket mkdtetnk. Nagyon keveset foglalkoztunk a szocilis ellt rendszerrel, lnyegben szinte semmit. Rszben a minisztriumi struktrbl is kvetkezik az a szndk, hogy munkagyi ellts, ahol egybknt dnten llami tpus intzmnyi szablyozs van, ugye. Teht ilyen dnt llami felelssg az egsz munkagyi ellt rendszer, s a szocilis ellt rendszert egy kicsikt hozzuk kzelebb egymshoz. Teremtsk meg jobban a munkavgzs rdekeltsgt. Ezt meg kell csinlnunk. Lthatlag igen sok adssgunk van az egsz kulturlis finanszrozs, intzmnyrendszer, kulturlis politika dolgban, nagyon sok. Nem vilgos, hogy a kormny mit gondol magrl, hogy mi az dolga ebben. De termszetesen nem lehet tl sok mindennek nekillni. Ha a prioritsokat krdezitek, akkor azt mondom, hogy az igazgats, kzigazgats, llamigazgats, helyi igazgats, ahhoz tartoz … kpviseleteknek a nagy reformja s az egszsggy az els kett nagy trtnet.

Kiigazts. Nagyon krek mindenkit, hogy amit most mondok, amit eddig mondtam, azt is tartsa meg magnak, amit mostantl mondok, azt mg inkbb. Sokat lehet rtani az orszgnak, nagyon sokat. Konkrt szmokat nagyjbl majd a kormny megalakulst kvet napon, 10-n az Orszgos rdekegyeztet Tancs lsn mondunk. Ez egy szombati nap. Htfn a kormny lni fog, akkor elfogadja a jogszablyokat s egybl benyjtja a parlamentnek. Igen-igen sok bajt okoz neknk, hogyha elkezddik az emberek megflemltse. Nem kicsike kihvs, amivel szembenznk. A magyar kltsgvets llapotrl s beavatkozs nlkl az v vgi vrhat hinyra vonatkoz pesszimista elemzi becslsek relisnak tekinthetk. Azaz beavatkozs nlkl a kltsgvets olyan nagysg terhet lenne kpes viselni, amely tl van a tehervisel kpessgn. Azrt fogalmazok ilyen tudatosan, azrt gy, hogy mg vletlenl se mondjak olyan mondatot, ami, ha brhol is idzik, nagy bajt okozna. Szzmillirdos nagysgrend kiigaztsra van szksg idn, s gy, hogy ezt nem flv alatt, illetve, ha a bevteleket nzzk, akkor legfeljebb ngy hnap alatt kell megtenni. El lehet kpzelni, hogy ennek milyen hatsa van, hogyha vesben tekintjk. Ennek a kvetkezmnyei a kvetkez kett vben ezermillirdosak. Akkor, s csak akkor llthat el nagyjbl 2008-ra az egyensly.

Az egyensly helyrelltsnak termszetszerleg kt nagy oldala van: kiadsokat cskkentnk, bevteleket nvelnk. Eddig ez nem bonyolult. Ezeknek az arnya, a klnbz vekben nagyjbl gy nz ki, hogy a kiadscskkents az 35 s 48-50 szzalk kztt mozog az egszbl, a bevtelnvels pedig a fennmarad rsz. A kiadscskkentsben vannak, a kiadscskkents az rszint az llam mkdsi kiadsai, az llam ltal hasznlt erforrsok cskkentse – lsd kztisztviselk, kzalkalmazottak ltszmnak rdemi cskkentse. Ez a kztisztviseli karban tlagosan – szzezer kztisztviselnk van a kzpontban meg helyben – nagyjbl 15-20 ezer ember elbocstst fogja jelenteni. A kzalkalmazotti vilgban a pedaggusokat rintheti kisebb szmban, de a tlrk jelents cskkentsvel jrhat, sszessgben egy 10-15 szzalkos cskkentssel. 150 ezer pedaggusbl 15-20 ezer pedaggust rinthet ez a dolog.

Ha azrt kell kiigaztani, mert az llamnak nagyok a terhei, akkor az llam kiadscskkentse mellett nyilvn a bevteleket kell nvelni. Bevteleket csak a msik kt jvedelemtulajdonos rovsra lehet nvelni: a lakossg s a vllalatok rovsra lehet nvelni, nem lehet msnak a rovsra. Nincsen mg egy jvedelemtulajdonos, gy vagyunk hrman egy orszgban: az llam, a lakossg meg a vllalatok. Sok-sok vita, nehz vita vgn vagyunk. Nagyjbl sszellt az ad, illetkek, jrulkokra vonatkoz jogszablyok talaktsnak a programja is. Arra prbltunk meg gyelni, hogy a szemlyi jvedelemadban, amelyet a legkzvetlenebbl reznek, ott ne kelljen kulcsot emelnnk. Ez sikerlt. Az egyetlen rmhr, azt hiszem. Ebbl nagyjbl az is kvetkezik, hogy az sszes tbbi ad- s adnemben ez nem sikerlt. Nem mondanm vgig. Mi ennek a kvetkezmnye a jvedelmekre, brekre, letsznvonalra? Hla az idei els negyedv nagy reljvedelem nvekedsnek, amely megkzeltette a 6 szzalkot, mindaz, ami most trtnni fog, janur-december bzison, majd december-december bzison statisztikailag azt fogja jelenteni, hogy az idei v egszben mg mindig nvekv reljvedelmek lesznek. De nagyjbl gy, hogy az els flv jelents reljvedelem-nvekedst azt fl fogja emszteni a msodik flv jelents reljvedelem-cskkense. Ez a cskkens mibl fog llni? Hrom nagy ttelbl: rszben a jvedelmeket terhel trsadalombiztostsi jrulk nvelsbl, azaz nett jvedelemromlsbl, az ltalnos forgalmi ad nvelse miatt inflcis hatsbl. Hrom: az rcskkentsek, az rtmogatsok talaktsa miatt ngy terleten egy msik tpus inflcis hatsbl. Ngy terleten van rtmogats-cskkens: villany, gz, gygyszer, kzlekeds. Ebben a legbrutlisabb a gz. Ma egy vben gztmogatsra, miutn magunk al csinltunk a flelemtl, szzmillirdot kltnk el mr gztmogatsra. Olyan brutlis ma a klnbsg a megfizetett s a valsgos rak kztt – ugye mi vesszk a gzt – hogy ez az, amit a leghosszabban lehet csak kivezetni a rendszerbl. Hrom lpcsben: jlius 1-jn, jv janur 1-jn, majd ’98 janur 1-jn. A tmogats… ’98? Ja, 2008. Nagyjbl 30 millird forint marad gzr-tmogatsra mg a vgn is, amely nagyjbl tbb, mint egymilli hztartshoz fog eljutni, kzel minden harmadikhoz, alapveten szocilis alapon, termszetesen. De itt az a jobb, hogyha nem mondok szmokat. Jelents nvekeds van azzal, hogy sokkal-sokkal tbbet ldozunk arra, hogy akik nem kpesek knnyen alkalmazkodni a tvftses laksban lk, ott tovbbi jelentsebb vdelmet adjunk, de ht – hogy mondjam? – azt sem fogjk neknk megksznni.

A kvetkez vben, a kvetkez vben, 2007-ben egszen biztosan lesz relbr-cskkens, egy nagyjbl 5 szzalkos inflci mellett. jra meg fog ldulni az inflci egy vre. Ennl valamivel kisebb reljvedelem-cskkens, mert a trsadalmi jvedelmek: nyugdj, csaldi ptlk az inflci vagy a fltt nvekszik. De rdemi jvedelempozci romls lesz. 2008-ban, 2007 kzepe utn mr nincsen brutlis lps egy sem. A 2008-ban mr reljvedelem-nvekeds van, 2009-ben elszr rzkelhet reljvedelem-nvekeds, meg tudja kzelteni a 3 szzalkot. Az rzkelhet szint a reljvedelem nvekedse.

Mindekzben termszetesen megjelennek olyan, az egyni hozzjrulst jelent fizetsi ktelezettsgek is, mint a felsoktatsban a diplomaklcsn, ami ugye ausztrl mdszerknt vonult be a sajtba. A kpzsrl, a kpzs kltsgeirl a hallgat szmlt kap s a kpzs kltsgeit elkezdi visszatrteni akkor, hogyha jvedelme a miniml, a havi minimlbr negyvenszerest elkezdi meghaladni vente, teht ezt mondhatnnk gyesebben is n szerintem, ez teht nagyjbl azt jelenti, hogy kzel hrom s flszerese a jvedelme, igen s sszesen a brek 3 szzalkval elkezd fizetni visszafel. Hozzteszem, n ennl tbbet szeretnk, n azt szeretnm, hogyha az egyetemek sajt hatskrkben korltokkal, de bevezethetnk a tandjat. Nem mi, az egyetemek, mert nllak. Akkor, hogyha a bevett tandj egy meghatrozott hnyadt, meghatrozott mdon, szocilisan nehz helyzetben lv s j tanul gyerekek sztndjra fordtjk. Ugyancsak vizsgljuk azt, hogy az egszsggyben az egyni hozzjrulsnak milyen formja alakthat ki, vizitdj, krhzdj, receptdj.

A Magyar Szocialista Prt vezet politikusainak, kztk a miniszterelnknek s a prt egsznek a npszersgt ezek a lpsek meg fogjk viselni. De voltunk mi mr ennl nagyobb gondban is s kiderlt mindig, hogyha az ember teszi a dolgt, akkor a vgn megvan az, csak nem szabad megijedni az gytl. Nem szabad megijedni. Zoli beszlni fog majd arrl, hogy a klnbz mrsek alapjn mit gondolnak az emberek ezekrl a dolgokrl. Mi azt tervezzk, hogy kslekeds nlkl, tanulva most mr az elmlt msfl vtized sok-sok pldjbl, kslekeds nlkl az eskjt letett kormny lnyegben msnap elkezdi ezt a dolgot, vilgosan s egyenesen beszlve, hogy mit kell csinlni. n szemly szerint elbjok egy egyhnapos magnyombl s intenzven rvelek amellett, hogy mit csinlunk. Csinlunk egy jobb orszgot. Politikt fogunk ebbl csinlni. Nem visszavonulunk, nem megszortunk, hanem megcsinljuk azt, amit meg kell tenni azrt, hogy ne a gyerekeinkre hagyjuk a terheinket. Azrt, hogy vilgos legyen ebben az orszgban, hogy mi mibe kerl. Azrt, hogy ne azok kapjanak tbbet, akiknek egybknt is tbb van, mert a teljes rtmogatsi rendszer pldul ezt eredmnyezi. Nekem a gzszmlm meg fog duplzdni. Sz szerint. Valban minden elemzsnk azt mutatja – titek is, rendben van - , mi valban, n is havi tbb tzezer forint tmogatst kapok csak azrt, mert nagyjbl ennyi a gzszmlm.

Mit gondolok? Azt gondolom, hogy az nkorm… Azt gondolom, ismerve a mrseket, kutatsokat, hogy az nkormnyzati vlasztsokat meg fogjuk nyerni. Ha szinte vagyok veletek, akkor azt hiszem, nem annyira, mint 2002-ben, de rdemben, rdemben meg fogjuk nyerni. A vlasztk nem fognak bennnket bntetni, nincsen nagyon hova menjenek, nincsen ma versenykpes jobboldal s nagyon benne van a levegben, hogy meg kell csinlni, amit csinlunk. Nagyon benne van. Tudom – mg egyszer mondom – tudom, hogy nem knny. s taln most, innentl jobban rthet, hogy mirt mondom azt minden bartomnak, hogy ldjon meg a j Isten, tudom, tudom, hogy llamtitkr szeretnl lenni, ldjon meg a j Isten, tudom, tudom hogy nem akarod leadni az autdat. Tudom, hogy milyen rohadt nehz ez a dolog. Tudom, hogy mg 3 szzalkos jvedelemrl is milyen nehz lemondani. De nem rted? Fl fogjuk emelni azt, le fogjuk cskkenteni amazt s oda kell tudni llni s mikor meg fognak krdezni egy frumon, hogy de miniszterelnk r s mit csinltak maguk? Mirt nem a maguk kltsgt cskkentettk? Azt mondhassam, hogy mi az hogy? Cskkentettk. Megtettk, mg tbbet vllaltunk. Olyanok vagyunk. Azaz, sokkal tbbrl szl, szintn mondom, sokkal tbbrl szl ez, mint egybknt egynileg rendkvl jogos s nekem egybknt, hogy mondjam, szemlyileg, akr lelkiismeret furdalst is okoz problmk sokasgrl, amely a frakciban nagyon sok embert rint. 20-30-40 embert rint. Kevesebb bizottsgi elnki hely van. Kevesebb llamtitkr, kevesebb minisztrium, kevesebb tancsad. Mindenbl kevesebb van.

Tudom, hogy nem knny. De ha ezt nem tesszk meg, akkor nem fogunk tudni olyan ervel belellni. Nem fogunk tudni. Azt gondolom, hogy meg kell csinlni s kormnyozni kell mg egy darabig. s az a Magyar Szocialista Prt, amely sokig gy lte meg, hogy a rendszervlts brhogy is, mgiscsak rszben, ha ms nem, lelkileg az ellenben trtnt s volt defenzvban, a Magyar Szocialista Prt egy sor dologgal, ami elkezddtt ezen az oldalon, lehet az, ami befejezi a rendszervlts 16 vt s valban csinl egy modern nyugatos orszgot.

Nem lesz knny. Sok mindent kell majd a prtban is csinlni, de azt majd sszel elkezdjk. De meg fogjuk csinlni, egszen biztos vagyok benne.

Ksznm szpen, hogy meghallgattatok.

Ma ti tudtok legtbbet a dologrl, de arra krem, hogy arra krem, hogy engedjtek, hogy az egszet magyarzzuk el az embereknek. Ha az jn ki, ha nem a politikja jn ki arrl, amirl beszlnk, hanem hogy ezt flemelik, meg ezt cskkentik, akkor az a hr. Azrt csinljuk mr ezt egy hnapja, hogy rjen az a hangulat, amit a vgn el lehet mondani. Hogy azt mondhassam a Parlamentben, hogy ezt s ezt csinljuk az orszggal s ehhez kpest a kiigazts ugyan picit fjdalmas, de lpjnk gyorsan tl rajta. Nem szabad abbl politikt csinlni, hogy a 16 szzalkbl 20 lesz. Akkor nehezebb s fjdalmasabb lesz s hosszabban fog tartani az tmenet.

Arrl kell beszlni, ami a nagy talakts, a nagy reform (kazetta fordts miatt hinyos – Gy.F.)……..kormnyprogram vitja, s hogyha megvan a kormny akkor gyorsan elkezdjk termszetesen msodik krben a miniszterhelyetteseknek a dolgt s az egyb krdseket.

Akikkel nekem szemly szerint beszlnem kell, j sokatokkal kell majd negyedrs, hszperces beszlgetseket folytatnom, azoknak azt tudom mondani, hogy a kvetkez kt ht intenzven nagyjbl errl fog szlni, sok szemlyes, ngyszemkzti megbeszlssel, hogy kivel mi trtnjen, mit tudunk ajnlani, hogyan keressk az utakat, mindenkitl krek beltst is meg egyttmkdst is. Azt szeretnm, ha mindenki azt rezn, hogy sszetrjk keznket-lbunkat, hogy mindenkinek a sorsrl is gondoskodunk. Mindegyiktkrt viselek felelssget. Eddig, amg szemly szerint valakiknek meggrtem, azt mindig megtettem, azt hiszem. Most is meg fogom tenni. pp ezrt csak azt grhetem, amit meg tudok majd a kvetkez egy vben tenni nektek. Nem akarok azzal kiszabadulni ezekbl, hogy grek valami nagyot, aztn majd elfelejtitek. Nem gy van. Mindenkinek azt fogom grni, amire felelssggel merek vllalkozni. De mindenkinek megprblok helyet keresni ebben a nagy, bonyolult rendszerben. Ezrt fogok arra krni sokakat, hogy ne akarjanak hrom szken lni, elg kett szken lni, vagy egyen, mert aki sok szken l, az azt eredmnyezi, hogy ms meg egy szken sem lhet. Ugye rtetek?

Ksznm szpen.”.

 
Kommunikci
 
INF
 
Miniszterelnk vlaszts
Politikusaink kzl...
... ki legyen Magyarorszg miniszterelnke? (Segdlet itt: Hrek/Politika/Ki leg

Gyurcsny Ferenc
Orbn Viktor
Kuncze Gbor
Dvid Ibolya
Deutsch-Fr Tams
Hiller Istvn
Mdl Ferenc
Rogn Antal
Szili Katalin
Torgyn Jzsef
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Miniszterelnk vlaszts
"Hozzrt" szakembereink kzl...
... ki a legalkalmasabb miniszterelnknek?

Bal Gyrgy
Csszr Attila
Friderikusz Sndor
Gyzike
Hajs Andrs
Havas Henrik
Koplrovics Bla
Rudi Zoltn
Svby Andrs
Tlgyessy Pter
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Hazug, vagy nem hazug?
Hazug, vagy nem hazug?
Hazudott-e Orbn Viktor az elmlt 16 vben?

Igen
Nem
Csak egyszer
Csak ktszer
Mg fllenteni sem fllentett
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Forma 1 - 2007-es VB
Ki lesz 2007-ben a vilgbajnok?

Fernando Alonso
Kimi Rikknen
Giancarlo Fisichella
Felipe Massa
Heiki Kovalainen
Jenson Button
Robert Kubica
Rubens Barrichello
Lewis Hamilton
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Npszavazs
Dntsn a np! Feri vagy nem Feri?
Ki "nyeri" az nkormnyzati vlasztsokat?

FIDESZ MPP (7 / 20%)
MDF (0 / 0%)
MSZP (27 / 77%)
SZDSZ (1 / 3%)

Szavazatok szma: 35

Ltrehozs idpontja:
2006-09-24 20:39:19

Szavazs lezrva:
2006-10-03 09:29:38


Lezrt szavazsok
 
Forma 1 - 2006-os VB
Sumi vagy Alonso?
Ki nyeri az idei (2006) VB cmet?

Fernando Alonso (5 / 36%)
Michael Schumacher (9 / 64%)

Szavazatok szma: 14

Ltrehozs idpontja:
2006-09-26 11:12:38

Szavazs lezrva:
2006-09-28 12:40:16


Lezrt szavazsok
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.