A szakrtelem mtosza!
B®ezsnew 2006.09.26. 10:05
A magt kozervatv-liberlisnak tart Nzpont Intzet nyilvnosgra hozta egy esetleges szakrti kormny nvsort. Nemcsak Orbn Viktor javaslatnak tteles megtmogatsrl van sz, hanem a magyar politikban rgta ltez, s a demokratikus politika legitimitst gyengt szakrtelem-mtosz jabb feleleventsrl is.
A szakrtelem mtosza!
A magt kozervatv-liberlisnak tart Nzpont Intzet nyilvnosgra hozta egy esetleges szakrti kormny nvsort. Nemcsak Orbn Viktor javaslatnak tteles megtmogatsrl van sz, hanem a magyar politikban rgta ltez, s a demokratikus politika legitimitst gyengt szakrtelem-mtosz jabb feleleventsrl is.
A jelenlegi helyzetben a szakrti kormny gondolata Orbn Viktortl szrmazik, aki szeptember 19-n nyilatkozott elszr errl az tletrl a sajtnak . A kvetkezkben a szakrti kormny a Fidesz kommunikcijnak lnyeges eleme lett. Orbn nyilatkozatra egy httel a nemrg ltrejtt Nzpont Intzet adott ki egy potencilis kormnynvsort, mintegy altmasztva Orbn Viktor szavait.
A nvsorban bal-s jobboldali szemlyisgek is szerepelnek (kztk Ferge Zsuzsa, Pozsgay Imre, Bihari Mihly, Bod Pter kos s Surnyi Gyrgy). Ezen tl az intzet feladatokat is meghatrozott e kormnynak, melyek azonban mr kzelebb llnak a jelenlegi Fidesz-tematikhoz, mint a kormnynvsor. Szerintk ennek a majdani kormnynak a feladata lesz a "vllalkozsok terheinek cskkentse, a kormny intzkedseinek visszavonsa, valamint az aktulis kltsgvets fellvizsglata", illetve egyebek mellett a kzbeszerzsi eljrs mdostsa, valamint az oktats, az egszsggy, a kzigazgats krdseinek tgondolsa.
Mirt a szakrti kabinet tlete?
Elszr is a Fidesz javaslata abbl a tnybl kvetkezik, hogy a magyar alkotmnyos rendszerben kormnyt s kormnybbsget buktatni gyakorlatilag csak a kormnytbbsg tud. A kztrsasgi elnk parlament-feloszlatsi joga szk (nagyon specilis esetekben fordulhat el, ha az els szemlyi javaslattl szmtott 40 napon bell nem sikerl miniszterelnkt vlasztani, vagy ha ugyanattl a kormnytl a kormnytbbsg egy ven bell ngyszer vonja meg a bizalmat). A parlament ugyan feloszlathatja nmagt, de ez mg sosem fordult el Magyarorszgon, s nem is valszn, hogy brmely kormnytbbsg kezdemnyezn ezt, hacsak nem azrt, hogy felszll gban megerstse addigi tbbsgt.
Egy kormny megbuktatsa is hasonl problmt jelent a mindenkori ellenzk szmra, mint a parlamenti tbbsg megbuktatsa: az ugyanis vagy a kormnytbbsg akarathoz (a kormny rszrl a bizalmi krds felvetshez, a parlamenti tbbsg rszrl pedig a konstruktv bizalmatlansghoz), vagy a miniszterelnk esetleges lemondsi szndkhoz van ktve. Utbbi eset fordult el 2004-ben, amikor a kormnytbbsg j miniszterelnkkel folytatta a kormnyzst. Az viszont knnyen belthat, hogy kzjogi szempontbl az ellenzk lehetsgei vgesek, gyakorlatilag nincsen alkotmnyos lehetsge a kormny megbuktatsra.
A szakrti kabinet tlete teht egyrszt kvetkezik abbl, hogy nincsen lehetsg a kormny megbuktatsra, msrszt meg kell jegyezni, hogy ha nincs is sok eslye r, a Fidesznek alapveten nem lenne rdeke most kormnyra kerlni, hiszen nem nagyon tehetne mst, mint folytatni a megkezdett megszortsokat, ha nem is abban a formban, mint a jelenlegi kabinet, akkor ms struktrban. Harmadrszt szrmazhat a szakrti kabinet tlete abbl is, hogy egy npszer, az llampolgrok politikaellenes rzlett megragad javaslatrl van sz, amely nem csak a jelenlegi helyzetben, hanem ltalban is sikeres a magyar politikban.
Szakrtelem kontra politika
A szakrtkbl ll kormny a III. kztrsasg politikjnak egyik nagy mtosza, mely visszanylik a rendszervltst kormnyzati szempontbl elkszt reformkommunistk s a Nmeth-kormny tevkenysghez. A nyolcvanas vek kzepn-vgn a prtappartusban dolgoz fiatal szakemberek, kzgazdszok egy rsze szakmai alapon kezdte brlni a rendszert, vagy ppen beltni, hogy az tarthatatlan. Ez a szakmai tuds legitimcis bzisknt is szolglt a ksbbiekben, s – fknt a szocialistk kormnyzsai kapcsn – gyakori politikai hivatkozsi alap volt (Bokros Lajos csomagja, ksbbi javaslatai; Medgyessy Pter, a reformkzgazdsz, akinek „nem a parlament az els munkahelye”, de ide tartoznak Srkzy Tams kzigazgatsi elkpzelsei is stb.).
A technokrata kormnyzs s idelgia kezdetben a baloldali kormnyokra inkbb volt jellemz, mg a jobboldal, s fknt az 1998-ban kormnyra kerl Fidesz, a politika szfrjnak elsrendsgt, s a politikai akarat felsbbrendsgt hirdette (ez a nzetredszer taln nmikppen vltozott az elmlt vekben). A baloldal technokrcija persze sszefgg az MSZP kilencvenes vekbeli depolitizltsgval is: a koherens baloldali ideolgit nem hirdet prt a szakrtelem eszmjvel maradhatott vgl mgiscsak koherens nmagval.
A szakrtelem mtosza egyrtelmen politikaellenes eszme. Fknt Magyarorszgon, ahol a rendszervlts, illetve az a tny, hogy ez az talakuls nem felelt meg az llampolgri elvrsoknak, egybknt is erstette a demokratikus politikban val hit apadst, a politikaellenes rzlet ersdst. A Kdr-rendszer „bkjhez” szokott trsadalom egybknt is gyanakvan figyeli a „veszeked”, „marakod” prtokat, m a szakrtelem mtosza, valamint az erre tmaszkd javaslatok egyrtelmen al is tmasztjk az llampolgrok rzseit. Szakrti tudsra, szakrti kormnyra hivatkozni azt az zenetet kldi, hogy a politika valban kptelen megoldani egy adott orszg eltt tornyosul problmkat, ezzel tttelesen s hossz tvon minden prt legitimcijt gyengti, belertve a javaslatot tev prtt s politikust is.
(Amoba)
|